رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

45سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران برای اولین‌بار در دوران انتخابات درس و بحث حوزه علمیه قم را تعطیل و طلاب را برای تبلیغ و معرفی یکی از کاندیداها به شهرها و روستاها اعزام نمودند. بعضی از روحانیون رفتار و کرداری را در محافل و بر منابر رقم زدند و مطالبی گفتند که در نوع خود بی‌سابقه بود. هنگام برگزاری نماز جماعت ظهر و عصر و مغرب و عشا در حرم حضرت ثامن‌الحجج علی‌بن موسی‌الرضا(ع) امام جماعت یا یکی از کسانی که بلندگو در اختیار داشت برای سعید جلیلی تبلیغ و مردم را دعوت می‌نمود تا پای صندوق‌های رای حاضر شده و به جلیلی رأی بدهند. در اطراف ضریح مقدس خانم‌هایی بودند که با صراحت می‌گفتند: اگر به جلیلی رأی ندهید چادر را از سرتان برمی‌دارند!

پناهیان روی منبر می‌گفت: «کی نهج‌البلاغه می‌خواند؟ حاضران در مجلس روضه‌خوانی می‌گفتند: پزشکیان. کی به نهج‌البلاغه عمل می‌کند؟ جلیلی. کی قرآن می‌خواند؟ پزشکیان. کی به قرآن عمل می‌کند؟ جلیلی. کی به مشکلات اعتراض می‌کند؟ پزشکیان. کی راه‌حل برای مشکلات می‌دهد؟ جلیلی. کی به دولت رئیسی توهین می‌کند؟ پزشکیان. کی ادامه دولت رئیسی است؟ جلیلی. کی ما را به عقب برمی‌گرداند؟ پزشکیان. کی ما را به جلو می‌برد؟ جلیلی.» به نظر می‌رسد کمتر اتفاق افتاده باشد که این‌گونه به نفع کاندیدایی تبلیغ کرده باشند.

سایت رجانیوز حامی سعید جلیلی تصاویری از اعزام گسترده نیروهای مبلغ جلیلی به روستاها را منتشر کرد و نوشت: «امواج نیروهای انقلاب حرکت به سمت روستاها و شهرستان‌ها را شروع کرده‌اند امروز تکلیف دینی تمام هسته‌های انقلاب و خانواده‌های ایرانی است که برای آینده کشور و جلوگیری از بازگشت انصار حسن روحانی به قدرت اقدام کنند».

خانمی که گفته بود «مملکت مال حزب‌ا‌للهی‌هاست» و بنابه گفته محمدرضا باهنر از 80 میلیون جمعیت ایرانی دو میلیون نفر حزب‌اللهی هستند که ممکن است چنین نظری داشته باشند اما همین خانم به خود جرات داد و با صراحت گفت: «قرآن و نهج‌البلاغه‌ای که پزشکیان به دست گرفته همانند قرآن به نیزه شده عمروعاص است.»

معاونت آموزشی حوزه علمیه قم اعلام کرد: «باتوجه به ضرورت نقش‌آفرینی طلاب و اساتید در دعوت مردم به مشارکت حداکثری در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری و مشارکت بیشتر در «جهاد تبیین»، کلیه دروس هفته جاری ششمین دوره تابستانه 1403 تعطیل و نحوه جبران این ایام متعاقباً اعلام می‌شود. امید است همگان براساس تکلیف در عرصه «جهاد تبیین» حضور فعال داشته و زمینه تحقق دولت تراز نظام اسلامی را فراهم سازند. تعطیلی حوزه علمیه با هدف اعزام روحانیون به مناطق مختلف در راستای انتخابات درحالی است که تیم سعید جلیلی با ارسال پیامک گسترده برای روحانیون و طلبه‌ها از آن‌ها برای اعزام به روستاها، مساجد و مناطق مختلف کشور دعوت کرد این طرح با عنوان «خیزش مبلغین گفتمان انقلاب اسلامی» هدف خود را تبیین گفتمان انقلاب در انتخابات ریاست جمهوری توصیف کرده است.»

راستی علما و فضلای حوزه از جمله آیت‌ا… اعرافی بگویند آیا تبلیغ برای سعید جلیلی «جهاد تبیین» می‌باشد؟

در قزوین یکی از روحانیون به حاضران در جلسه روضه‌خوانی با صراحت «رئیس‌جمهور منتخب را یزیدی خطاب می‌کرد و رای‌دهندگان را فریب‌خوردگان دستگاه معاویه می‌خواند».

حجت‌الاسلام علی‌اکبر اسماعیلی مدیر حوزه علمیه خواهران بوشهر می‌گفت: «ما برای معرفی نامزدهای جبهه انقلاب و معرفی و تبلیغ جبهه انقلاب اسلامی به مردم ترس و ابایی نداریم و ادامه می‌داد در نوع نگاه دو نفری که به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری راه یافته‌اند دو نگاه و بینش وجود دارد، یک نگاه، نگاه به سمت بیرون و غرب است که معنای ما نمی‌توانیم را به جامعه القا می‌کند و یک نگاه نیز امید و رویکرد آن اتکا به داخل و جوانان انقلابی است و ما برای معرفی هر دو نگاه، آسیب‌ها و محسنات این دو نگاه به مردم باید تمام تلاشمان را بکنیم. باید ضعف جبهه مخالف و افرادی که متکی به غرب هستند را در اداره مملکت و دولت را بدون سیاه‌نمایی و تخریب به مردم بیان کنیم و قوت نگاه متکی به جوانان و قدرت جبهه انقلاب در اداره کشور را به مردم بیان کنیم. نمونه فعالیت‌‌های یک نیرو و دولت انقلابی همین دوره 3 ساله رئیس‌جمهور شهیدمان است که با تلاش‌هایی که داشت هم در حوزه داخلی و هم عرصه بین‌المللی ایران را به یک تراز خوب رساند… حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیلی نوع برخورد افراد در این انتخابات را آمادگی آنها برای ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) دانست و عنوان داشت: امروز نعره‌های دشمنان انقلاب و جبهه مخالف را ببینید که به میدان آمده‌اند این فریادها و نعره‌ها نشان می‌دهد که دست آنها از بیت‌المال کوتاه شده و نمی‌توانند در جامعه اثرگذار باشند و خوب می‌دانند با آن سابقه‌ی خراب و پرونده سیاهی که دارند در بین مردم جایگاهی ندارند و می‌خواهند با تبلیغات واهی بار دیگر به قدرت برگردند.»

آیت‌ا… علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور لازم است به این پرسش نیز پاسخ دهد آیا تعطیلی حوزه علمیه قم و اعزام طلبه‌ها به روستاها و شهرها به منظور تبلیغ برای سعید جلیلی را صحیح می‌داند و اگر صحیح نمی‌داند چرا عکس‌العملی در این زمینه انجام نداده و به تعطیل نمودن حوزه اعتراض نکرده است؟ و در نهایت آیا سکوت علامت رضایت نیست؟

بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ده سال بعد از انتخاب ابوالحسن بنی‌صدر به ریاست جمهوری ایران در نامه‌ای که به مرحوم آیت‌ا… حسینعلی منتظری می‌نویسند به این نکته اشاره می‌نمایند که «والله قسم، من رأی به ریاست جمهوری بنی‌صدر ندادم و در تمام موارد نظر دوستان را پذیرفتم. (صحیفه امام(ره)؛ ج 21، صفحه 331)»

مدیر حوزه‌های علمیه کشور به یقین می‌داند نظر امام(ره) این بوده که مردم را تشویق به رای دادن بنمایند و به هیچ‌وجه حاضر نشده‌اند نظر شخصی خود را اعمال کنند و آن‌گاه که بنی‌صدر رای اکثریت را به دست آورد به عنوان رهبر مردم حکم ریاست جمهوری وی را تنفیذ نمودند بنابراین چرا به موقع به طلاب قم و تبلیغ‌کنندگان سعید جلیلی اعلام نگردید وظیفه مقامات اعم از اجرایی، مقننه و قضایی این است که مردم را به رای دادن و حاضر شدن پای صندوق‌های رای تشویق نمایند و آیا تعداد آرایی که به جلیلی داده شد و بعد از آن همه تبلیغ و اطلاعیه‌های کذایی بعضی از امامان جمعه و با همه تبلیغات سویی که بعضی از فرمانداران و استانداران و اعضای ستادهای انتخاباتی از جمله استاندار یزد آن‌گونه که در سرمقاله شماره گذشته در این ستون درج گردید علیه مسعود پزشکیان و طرفدارانش به عمل آوردند نشانگر این نیست که بیش از پنجاه درصد مردم توصیه و سفارش حوزه‌های علمیه را قبول ندارند و به تذکرات و راهنمایی‌های آنان وقعی نمی‌گذارند؟ از همه مهمتر این‌که بیش از پنجاه درصد مردم در انتخابات شرکت نکردند و ده درصدی که در دور دوم به آمار رای‌دهندگان اضافه شد معمولا به مسعود پزشکیان رای دادند همه این‌ها می‌تواند درس عبرتی برای گردانندگان حوزه‌های علمیه کشور باشد تا در آینده زمینه‌هایی را آماده نمایند، بلکه بتوانند آب رفته را به جوی بازگردانند و اعاده حیثیت کنند.

سفارش مقام رهبری نیز همیشه این بود که مردم هرچه بیشتر در انتخابات شرکت کنند و پای صندوق‌های رای حاضر شوند و به فردی که او را اصلح می‌دانند رای بدهند و این بدان معنی است که نظرات و سخنان عده‌ای از روحانیون از جمله امام جمعه بخش مرکزی یزد که می‌گفتند: «دو گروه در صحنه انتخابات حاضر شده‌اند یکی طرفدار سرسخت انقلاب و هدایت مردم به راه راست و دیگری غربزده و طرفدار زر و زور و تزویر» سخنی ناروا و برخلاف گفته‌های مقام رهبری می‌باشد بنابراین مناسب می‌داند نظر کلیه کسانی که حوزه علمیه را تعطیل نمودند و طلاب را به شهر و روستاها اعزام کردند و برای سعید جلیلی تبلیغ نمودند و علیه مسعود پزشکیان تهمت‌های ناروایی وارد آوردند گفتار 27سال پیش مقام رهبری را نقل نماید که گفتند: از خدا سی میلیون رای خواسته‌ام، مقام رهبری در خردادماه 1376 می‌گویند: «از ماه‌ها قبل، بعضی از بزرگان و عزیزان و برجستگان کشور، مکرّر به من می‌گفتند که اگر شما به شخص خاصی برای ریاست جمهوری نظر دارید، آن را به ما بگویید تا ما اوضاع و احوال را هموار کنیم و مردم را هدایت نماییم که همان انجام گیرد. من به آنها گفتم آنچه من از خدا خواسته‌ام، سی میلیون رأی است.

در طول این چند ماه قبل از انتخابات، هرچه اصرار شد، آقایان محترم مسؤولان برجسته کشور و دیگران، غیر از همین حرف، چیزی از من نشنیدند. گفتم در این انتخابات، من آراءِ مردم را از خدای متعال خواسته‌ام؛ آن برای ما و کشور مهم است. بالاخره هرکس که در رأس دولت و قوه مجریه قرار گیرد، کاری می‌کند، پیشرفت‌هایی دارد، مشکلاتی دارد. هیچ‌کس مطلق نیست، هیچ‌کس کامل نیست؛ تفاضل‌ها هم خیلی زیاد نیست. آنچه برای من مهم است، این قضیه است که همه ملت احساس کنند که در این آزمایش شریکند. بحمداللّه خداوند متعال این دعا را مستجاب کرد، این آرزو را برآورده نمود و این هدیه را به ملت ایران داد. ما اگر تا آخر عمرمان هم شکر کنیم، کم است.»

نکته آخر امید آنکه مدیر حوزه‌های علمیه کشور مشخص نماید اولاً تعطیل کردن حوزه‌های علمیه قم و اعزام روحانیون و طلاب برای تبلیغ سعید جلیلی را قبول دارد؟ ثانیاً چرا حوزه‌های علمیه را مطلع ننمودند تا به عنوان موافق یا مخالف کاندیدایی سخن نگویند و مردم را بیش از این نسبت به روحانیت بدبین نکنند و آیا بهتر نبود که همگان را به حضور پای صندوق‌های رای تشویق می‌نمودند؟
در انتظار پاسخ برای چاپ در این ستون. والسّلام.

رضا سلطان زاده – مدیرمسئول

 

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/2GqMy

 

  • نویسنده : رضا سلطان زاده
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا